Saturday, March 6, 2010

Sebanding Tetapi Tidak Mencukupi

Assalamualaikum semua.
Have u all been faring well?
Saya terjumpa sesuatu agak menarik dr Google.
Hope u can drop your 2 cents over here.

Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara.Kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu) tidak tahu apa yang dikatakannyaitu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran… Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.

Then, saya terjumpa excerpt ni pulak kalau seorang membaca surat ini sebanyak tiga kali di dalam shalat, masih belum mencukupi sebelum ia membaca surat Al-Fatihah. Padahal jika ia membacanya tiga kali, seolah-olah ia membaca semua Al-Qur’an, tetapi tidak dapat mencukupinya. Jadi, kamu jangan heran ada sesuatu yang sebanding tetapi tidak mencukupi. Misalnya sabda Rasullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam : Barangsiapa membaca :

“Artinya : Tiada ilah yang berhak disembah kecuali hanya Allah yang tiada sekutu bagi-Nya, kepunyaan-Nyalah segala kekuasaan dan pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu”

Seakan-akan ia telah membebaskan empat orang budak dari keuturunan Isma’il atau dari anak Ismail”
Padahal jika ia berkewajiban untuk membebaskan empat orang hamba, dengan mengatakan dzikir ini saja tidak cukup untuk membebaskan dirinya dari kewajiban membebaskan hamba tersebut. Oleh karena itu, sama bandingnya sesuatu belum tentu dapat menggantikan posisi yang dibandingkan.


2 comments:

perempuan berkalung sorban said...

sy suka ayat ni..sebanding tetapi tidak mencukupi :)

kalo dlm post ni lina tulis ttg kepentingan al fatihah tu dlm solat tp sy nak cerita satu cerita lain..penah dgr 2 cerita lebih kurang mcm ni dlm daurah (satu mengenai Umar Al Khattab, satu lg Ibnu Mas'ud) tp malangnye sy tak dpt cr btul2 la sumber dia. maka sy mcm bg analogi jela ye ;)

pada sy, this is how it works..sebanding tetapi tidak mencukupi. ada 2 org; org A dan org B. org A selalu buat kebaikan..die solat extra, puasa sunat, bc buku suma etc tp dia dok dlm rumah dia jela. dan org B pun sama, tp org B keluar rumah dia dan jumpa org lain, dia beritahu dan ajak jugak org lain buat kebaikan bersama2..

makanya, mereka berdua SEBANDING sbb 2-2 pun buat kebaikan tp org A masih TIDAK MENCUKUPI..

slogan: gunapakailah (apekah ayat ini?:P) penyaksian anda! ;)

hehe..ini adela dr perspektif sy lps bc post lina, kalo salah tafsir ke mintak maaf ye cik lina :)

pink sapphire said...

umm..beberapa hari berfikir masih tidak jumpe ayat yg sesuai untuk comment..
sy akui dlm hdup kite byk bnde yg sebanding tp xcukup..
jazakillah atas post yg buat sy fikir smpi mcm ni..