Wednesday, February 24, 2010

Syurga di telapak kaki ibu

Assalamualaikum. Saya akan continue macam yang dah dijanjikan; mengenai kata-kata Anissa: 'syurga menurut janji Allah, ada di telapak kaki kita, perempuan.

Kamu mesti selalu dengar, syurga di bawah telapak kaki ibu. Siap pernah masukkan dalam karangan lagi masa sekolah rendah/menengah, ye tak? Tapi dari mana ye kata-kata tu?

Benar, dari Rasulullah saw yang kita semua cintai. Ada dva riwayat yang mengenai kata-kata ni tapi ironinya, satu hadis maudhu (palsu) dan satu lagi hadis hasan.

Hadis maudhu:

Syurga berada di bawah telapak kaum ibu. Barangsiapa dikehendakinya masuk maka dimasukkannya, dan barangsiapa dikehendaki keluar maka dikeluarkan darinya.

Hadis hasan:

Seorang lelaki mahu berperang, dan bertemu Nabi SAW meminta pandangannya. Baginda bertanya: “Adakah kamu mempunyai ibu?” Jawabnya: “Ya”. Kata Nabi: “Lazimilah dia, kerana syurga di bawah kakinya”.

Direkod oleh Ahmad dalam Musnad (no: 15538) dan Nasai (no: 3104). Sanadnya dinilai sahih oleh Hakim (no: 2202).

* Nabi saw tidak membenarkan lelaki tersebut untuk ikut berjihad kerana belum lagi dewasa.

Makanya, kata-kata syurga di bawah tapak kaki ibu adalah tidak salah sama sekali, kerana ada hadis hasan mengenainya.

Saya baru sahaja menerima email dari mama yang tertajuk ‘Love Your Mother’. Allah bagi ‘hint’ kat mama ni, yang saya bakal menaip post ni J Sepotong ayat dari email tersebut, 'Our best critic, yet our strongest supporter; Mother'. Memang tepat sangat untuk saya. Kamu yang tengah baca post ni, dah 'contact' ibu kamu minggu ni? Dalam post seterusnya insyaAllah saya akan sambung dengan tajuk Populasi Muslim.


P.B.S: masih terasa angin Barcelona; mood honeymoon lagi ni (sama macam cik alter ego) tapi pergi kelas jangan lupa ya, tanggungjawab seorang pelajar tu!

No comments: